Resevillkor

1. AVTALETS INGÅENDE 
Ett avtal om köp av en paketresa kommer till stånd när erbjudandet har accepterats av resenären och betalning har skett. Dessförinnan har resenären fått ett resebevis och tagit del av de allmänna villkoren för resan. 
Avtalet är bindande för båda parter först när hela eller delar av betalningen har kommit in i rätt tid. Genom betalningen bekräftar resenären att han eller hon har tagit del av avtalsunderlaget och accepterat gällande villkor.  
Resenären är skyldig att läsa resebeviset när den tas emot och granska den information som anges i resebeviset. Om uppgifterna inte stämmer är resenären skyldig till att omgående kontakta Slopestar.  
 
2. PRIS OCH BETALNING 
2.1 PRIS 
Priset för resan är ett så kallat "totalpris", vilket innebär att det inkluderar alla obligatoriska skatter, avgifter och eventuella tillägg som är relaterade till de tjänster som resenären köper av Slopestar. 
2.2 BETALNING 
Tidsfristen för betalning av den första delbetalningen anges på resebeviset. Resterande belopp ska betalas senast 42 dagar före avresan, om inte annat anges. Om resenären är i dröjsmål med hela eller delar av betalningen har Slopestar rätt att häva avtalet. Slopestar har i sådana fall rätt till betalning av det belopp som resenären skulle ha förlorat, jfr reglerna om avbeställning i punkt 6.1, om resenären avbeställt resan samma dag som den uteblivna betalningen. 
Vid bokning av resa ska anmällningsavgiften och eventuell avbeställningsförsäkring betalas. Den första delbetalningen är 2000 SEK per person. 
Om resan bokas med mindre än 42 dagar till avresa ska hela resans pris vara Slopestar tillhanda 3 dagar efter bokning. Om resan bokas mindre än 14 dagar före avresa ska den betalas vid bokningstillfället. 
2.3 Om en eller flera resenärer avbeställer sin resa kommer tombädds- alternativt enkelrumstillägg att faktureras de övriga på bokningen. 
  
3. AVBESTÄLLNINGSSKYDD OCH RESEFÖRSÄKRING 
3.1 AVBESTÄLLNINGSSKYDD 
Avbeställningsskydd ingår inte i resans pris. Slopestar rekommenderar att avbeställningsskydd tecknas för att täcka resenärens kostnader om resan ställs in på grund av akut sjukdom eller skada hos resenären eller nära familjemedlem. Avbeställningsskydd ska alltid tecknas i samband med bokning av resan och gäller fram till avresedatum. Om du vill utnyttja försäkringen måste Slopestar skriftligen underrättas om avbeställningen innan resan påbörjas. 
3.2 RESEFÖRSÄKRING 
Slopestar informerar dig om möjligheten eller skyldigheten att teckna en reseförsäkring. Utan reseförsäkring är resenären ansvarig för kostnader under resan i händelse av olycksfall, sjukdom, sjukhusvistelse, hemtransport etc. Slopestar förmedlar försäkringar på uppdrag av:  Gouda Rejseforsikring, A.C. Meyers Vænge 9, 2450 Köpenhamn SV. Bolaget omfattas av garantifonden för skadeförsäkringsbolag. 

4. RESENÄRENS SKYLDIGHETER 
4.1 PASS, VISUM OCH VACCINATIONER M.M. 
För att få delta i en resa måste resenären ta med sig ett pass som är giltigt under vistelsen. Det är resenärens ansvar att tillhandahålla ett giltigt pass. Därutöver ska resenären inneha övriga för resan nödvändiga handlingar. Det blå EU-kort ska medföras på alla resor. 
 
4.2 NAMN PÅ RESEHANDLINGAR 
Resenären ansvarar för att namnen på resehandlingen är samma som det fullständiga namnet i resenärens pass. Detta ska kontrolleras innan anmällningsavgiften betalas. Vid avvikelse mellan resehandling och pass ska resenären omedelbart meddela Slopestar, som kommer att försöka rätta till felet. Om avvikelsen beror på resenärens försömmelse kommer eventuella kostnader för detta bäras av resenären. Om ändringar inte är möjliga kan resenären inte hålla Slopestar ansvarig. 
 
4.3 PUNKTLIG NÄRVARO 
Resenären ska komma i tid till överenskommen avrese- och hemkomstplats. Deltagare ska följa regler och anvisningar som utfärdas av Slopestar och Slopestars transportörer. 
 
4.4 BAGAGE 
Allt bagage måste uppfylla särskilda mått/viktkrav, som angivet på Resebeviset. Därutöver ska bagage överhålla de regler som flygsällskapet har i förhållande till vad som får och inte får medbringas i bagaget. Om du förlorar ditt bagage under en flygresa måste du anmäla förlusten till flygbolaget eller dess handlingagent och fylla i en PIR-rapport (Property Irregularity Report) innan du lämnar bagageområdet på flygplatsen. Behåll en kopia av rapporten som dokumentation. Om du lämnar bagageområdet utan en PIR-rapport kan du inte göra anspråk på flygbolaget, handlingagenten eller Slopestar ApS. Om du har en reseförsäkring kan du kontakta ditt försäkringsbolag för eventuell täckning av dina kostnader.  
 
4.5 UPPFÖRANDEKOD 
Som resenär måste du följa de förhållningsregler som gäller för alla underleverantörer till paketresan, såsom hotell, flygplatser, transportmedel etc. Du ska alltid uppträda på ett sådant sätt att medresenärer inte känner sig besvärade. I allvarliga eller upprepade fall kan olämpligt uppträdande leda till avstängning från vidare deltagande i resan. I sådana fall ansvarar du själv för din hemresa och kostnader för denna. I händelse av avvisning har du inte rätt till någon form av återbetalning av paketresans pris. 
Slopestar är inte ansvarigt för myndighetsutövning, inklusive men inte begränsat till polisingripande mot resenären i samband med olämpligt uppträdande. I sådana situationer är resenären ansvarig för eventuella kostnader som kan uppkomma och resenären kan inte rikta några anspråk mot Slopestar och har inte heller rätt till återbetalning av paketresans pris. 
 
4.6 Icke- överrensstämmelse 
Om resenären inte uppfyller kraven på pass, visum, vaccinationer och andra nödvändiga dokument (t.ex. Coronapass), hälsoformaliteter, att ange rätt namn på resehandlingar och granska dem, reglerna om punktlig närvaro och ordningsregler, kan resenären inte kräva varken Slopestar eller underleverantören för paketresan för de konsekvenser, brister, olägenheter eller förluster som orsakas av att resenärens allmänna skyldigheter inte uppfylls. 
 
5. ÄNDRINGAR 
5.1 ÖVERLÅTELSE AV PAKETRESAN 
Som huvudregel kan resenären överlåta en resa till en annan person mot betalning av eventuella kostnader som kan uppkomma till följd av överlåtelsen. På grund av restriktioner från underleverantörer är det dock inte alltid möjligt att överlåta resan, vilket kan leda till att resan avbeställs, se avsnitt 6, och att en ny resa bokas för en ny person. Observera i sammanhanget att reguljärflygbiljetter som ingår i paketresor sällan kan ändras eller återbetalas. Om du vill överlåta en resa måste du skriftligen kontakta Slopestar senast 7 dagar före resans början. En överlåtelse kan endast ske om den person som paketresan överlåts till uppfyller de nödvändiga villkor för resans genomförande, se avsnitt 4. 
 
5.2 RESENÄRENS ÄNDRINGAR AV PAKETRESAN 
Om du vill göra ändringar i din semesterresa måste du omedelbart kontakta Slopestar.  Om du vill göra ändringar som inte kan uppfyllas i det befintliga avtalet kommer ändringen att betraktas som en avbeställning av paketresan, jf. Avsnitt 6, och en ny bokning.  
Slopestar påpekar att ändringar i ett befintligt avtal kan medföra en prishöjning för deltagarna i avtalet. 
 
5.3 PRISÄNDRINGAR 
Slopestar får göra ändringar i det avtalade priset för paketresan efter det att avtalet har ingåtts om det sker ändringar i: transportkostnader, inklusive bränslepriser, skatter och avgifter eller avgifter för vissa tjänster, såsom flygplats-, landnings- eller startavgifter och valutakurser som används för att beräkna priset för den aktuella paketresan. 
Slopestar kommer att informera resenären om prishöjningar och prissänkningar så snart som möjligt efter att detta har beslutats. Priset kan höjas med högst 8 % av paketresans pris och senast 20 dagar före avresan. Om höjningen är mer än 8 % av paketpriset har du rätt att häva köpet utan kostnad. 
 
5.4.1 Obetydliga ändringar 
Slopestar har rätt att innan paketresan påbörjas göra mindre ändringar i paketresan utan resenärens samtycke. Resenären är skyldig att godta sådana ändringar om Slopestar utan onödigt dröjsmål och på ett tydligt sätt informerar resenären om ändringarna före paketresans början. 
 
5.4.2 Övriga ändringar 
Om Slopestar före paketresans början antingen: 
gör väsentliga ändringar av paketresan, 
inte kan tillhandahålla vissa tjänster som resenären har begärt och som researrangören har åtagit sig att tillhandahålla, 
höjer priset på paketresan med mer än 8 %. 
har resenären följande rättigheter: 
resenären kan häva avtalet och få återbetalning av de belopp som betalats för resan (om resan helt eller delvis har betalats med presentkort återbetalas motsvarande belopp på presentkortet), 
eller, om Slopestar erbjuder det, kan resenären delta i en ersättningsresa. 
Slopestar ska vara skyldig att kontakta resenären och informera denne om väsentliga ändringar och den inverkan de kan ha på paketresans pris. Slopestar ska sätta ut en rimlig tidsfrist för resenären för att informera resenären om sitt beslut och ska även informera resenären om att underlåtenhet att iaktta denna tidsfrist kommer att leda till att resenären anses ha accepterat de ändringar som omfattas av punkt 5.4.2. 
Resenären kan i vissa situationer ha rätt till ersättning om denne lidit ekonomisk skada till följd av ovan nämnda väsentliga ändringar, såvida inte orsaken beror på oundvikliga och extraordinära omständigheter. 
 
6. AVTALETS UPPHÖRANDE 
6.1 AVBESTÄLLNING AV PAKETRESAN 
Resenären får avbeställa paketresan innan den påbörjas i enlighet med villkoren nedan. 
Vid avbeställning senast 42 dagar före avtalat resedatum återbetalas det belopp som resenären betalat, med avdrag för ett belopp motsvarande anmällningsavgiften samt eventuell avbeställningsförsäkring, eventuell reseförsäkring och andra avgifter. 
Vid avbeställning senare än 42 dagar före och senast 14 dagar före avtalat resedatum har Slopestar rätt att debitera 50 % av resans pris, dock minimum anmällningsavgiften samt eventuell avbeställningsförsäkring, eventuell reseförsäkring och andra avgifter. 
Vid avbeställning senare än 14 dagar före avtalat resedatum, sen ankomst eller utebliven avbokning utan avbeställning har resenären inte rätt till återbetalning av någon del av sin betalning. Utebliven eller sen ankomst betraktas som en avbeställning av hela resan. 
Vid avbeställning av reguljärflyg och Slopestar inte kan få återbetalning av flygbiljetten eller annan tjänst från flygbolaget eller leverantören, har Slopestar rätt att ta ut motsvarande pris för flygbiljetten (eller annan tjänst), utöver normala avgifter, samt deposition, eventuell avbeställningsförsäkring, eventuell reseförsäkring och andra erlagda avgifter. 
 
6.2 AVBESTÄLLNING FRÅN RESEARRANGÖRENS SIDA 
6.2.1 Avbeställning på grund av utebliven anslutning 
För det fall en resa inte uppnår följande minimiantal resenärer har Slopestar rätt att avbeställa resan med 20 dagars varsel före avresa: 
30 resenärer på en bussresa 
20 resenärer på flygresa 
6.2.2 Avbeställning på grund av oundvikliga och extraordinära omständigheter 
Slopestar får även säga upp paketreseavtalet utan ansvar om researrangören är förhindrad att fullgöra avtalet på grund av oundvikliga och extraordinära omständigheter och researrangören meddelar resenären om uppsägningen av avtalet utan onödigt dröjsmål och före paketresans början. 
I ovanstående avbeställningssituationer återbetalas resenären de belopp som betalats för resan inom 14 dagar från avbeställningen och resenären har inte rätt till ersättning. 
 
7. REKLAMATION 
Om du upptäcker fel eller brister i resan ska detta anmälas till Slopestar så snart som möjligt. I första hand ska felanmälan göras till reseledaren på resmålet eller till de underleverantörer som tillhandahåller den felaktiga tjänsten. Om vår reseledare eller underleverantörer inte löser problemet ska du omedelbart kontakta vårt kontor på 010-1020333. Om du inte följer dessa riktlinjer kan du förlora rätten att senare reklamera felet i enlighet med 22 § i den danska paketreselagen. 
Om ett problem inte kan lösas på ett tillfredsställande sätt på plats, kan klagomålet göras skriftligen till slopestar@slopestar.se så snart som möjligt efter hemkomsten. Om klagomålet inte löses till gästens eller Slopestars belåtenhet kan ärendet hänskjutas till:  
 
Pakkerejse-Ankenævnet: 
Røjelseskær 11, 3. sal, 
2840 Holte, 
Tlf: 45 46 11 00 
www.pakkerejseankenaevnet.dk 
Slopestar betraktar inte kommentarer som lämnas via vårt frågeformulär som reklamation.  
 
8. RABATTER 
Slopestar erbjuder rabatter för barn som sover i barnsängar i rum med 2 fullt betalande gäster. 
 
9. TRANSPORT  
9.1 BUSS 
Vid resa med buss är det inte möjligt att reservera plats. Önskemål kan lämnas till Slopestar och de kommer att försöka tillgodoses men är ingen garanti på att önskemålet kommer tillhandahållas. När ni reser tillsammans vill vi försöka placera er tillsammans. 
 
Det är tillåtet att ta med en resväska, en pjäxväska och ett par skidor/snowboard. En handväska som handbagage får även tas med i bussens kupé. Eventuellt extra bagage vid ankomsten kan nekas av föraren på grund av platsbrist. Skidor och pjäxor måste packas i en väska. 
Slopestar och bussbolaget ansvarar inte för skadat bagage. Här hänvisas du till din egna försäkring. Resenären ansvarar själv för att bagaget kommer på och av bussen. Slopestar tar inget ansvar för föremål som lämnas kvar på bussen. 
Tiderna i tidtabellen är vägledande och reservation görs för trafikstörningar och eventuella ändringar, vilka meddelas senast 48 timmar före avgång.  
 
9.2 FLYG 
Vid flygresor är det inte möjligt att göra platsreservationer. Vi kommer dock att försöka uppfylla alla önskemål. Om ni reser tillsammans kommer vi att försöka placera er tillsammans. 
Resenären är skyldig till att förhålla sig till de bagageregler som framgår i resebeviset. 
Skidor kan tas med mot en avgift. Kom ihåg att reservera plats för dina skidor när du bokar din resa. På vissa flyg finns det begränsat utrymme för skidor, så det är en bra idé att boka skidtransport när du bokar din resa. 
Tiderna är vägledande och kan komma att ändras, vilket meddelas till resenären senast 48 timmar före avgång. 
Resenärer som flyger på kvällen bör inte förvänta sig att middagen serveras på hotellet. Resenärer som flyger på morgonen bör inte förvänta sig frukost på hotellet för den tidiga avresan. 
Resenären ansvarar för att checka in och ut sig själv och sitt bagage. 
 
10. BOENDE 
För både lägenhet och hotell gäller att inkvartering sker på ankomstdagen från ca kl. 17.00. För halvpension är den första måltiden på kvällen på ankomstdagen. För kvartspension är första måltiden på morgonen dagen efter ankomst. För halvpension och kvartspension är den sista måltiden på morgonen på avresedagen. Reser du med flyg, se avsnitt 9.2 gällande sena/tidiga fly och pension. 
På avresedagen måste boendet vara utrymt på morgonen cirka kl. 09.00. Den exakta tiden meddelas på destinationen genom att kontakta receptionen eller reseledaren. 
Observera att särskilda önskemål om rum och läge endast gäller på begäran och inte kan garanteras. 
På hotell, där det är bokat ett rum med extrasäng som resenären jf. resebeviset inte använder, förbehåller Slopestar och hotellet sig rätten att placera resenärerna i ett rum, svarande till antal resande. Till exempel kan ett dubbelrum med extrasäng bli till ett dubbelrum utan extra säng, om antal resande som ska bo på rummet är två personer. 
När du bor i en lägenhet kan en lägenhetsdeposition krävas vid incheckning som säkerhet. Denna deposition kommer att återbetalas veckan efter avresan om lägenheten återlämnas i samma skick som vid ankomst. Eventuella defekter i en lägenhet måste rapporteras till reseledaren eller underleverantören vid incheckningen. 
 
11. RESENÄRER UNDER 18 ÅR 
Resenärer under 18 år ska följa destinationslandets gällande regler för ungdomar under 18 år.  
Personer under 18 år som reser utan föräldrar eller vårdnadshavare måste meddela detta vid bokning av resan och lämna in en giltig samtyckesförklaring från föräldrar eller vårdnadshavare. 
 
12. ARRANGEMANG 
Deltagande i evenemang sker alltid på resenärens egen risk.  
Slopestar förbehåller sig rätten att ställa in ett evenemang om det är för få deltagare, sjukdom, dåligt väder och liknande samt om underleverantörer bedömer att det finns en risk förknippad med att genomföra evenemanget. 
 
13. GLÖMDA FÖREMÅL 
Slopestar kan söka efter förlorad egendom på en resa mot en avgift på 700 SEK. 
 
14. BEGRÄNSNINGAR AV RESEARRANGÖRENS ANSVAR 
Flygbolagen är direkt ansvariga för att transporten genomförs på ett korrekt sätt i enlighet med Warszawa- och Montrealkonventionerna, EU-förordningarna 889/2002 och 261/2004 samt luftfartslagen. 
Researrangören begränsar sitt ansvar till de gränser som vid var tid gäller enligt Warszawa- och Montrealkonventionerna (lufttransport), Atenkonventionen och EU-förordning 392/2009 (sjötransport) samt COTIF-konventionen och EU-förordning 1371/2007 (järnvägstransport). Researrangörens ansvar kan därför inte överstiga det belopp som gäller för de transportörer som är direkt ansvariga för transporten. 
Den aktuella SDR-kursen (XDR) finns på www.nationalbanken.dk 
Gränserna för den maximala ersättningen enligt Warszawakonventionen och Montrealkonventionen är fastställda till: 
Dödsfall eller skada på passagerare: 113 100 SDR - om flygbolaget kan bevisa att det inte har agerat oaktsamt eller agerat felaktigt, eller om händelsen beror på oaktsamt eller felaktigt agerande av en tredje part 
För skada som orsakats av försening av passagerartransport: 4 694 SDR 
För förstörelse, förlust, skada eller försening av resgods: 1 131 SDR 
Gränserna för den maximala ersättningen enligt Atenkonventionen och EU-förordning 392/2009 fastställs till: 
Vid dödsfall eller personskada på passagerare: 250 000 SDR till 400 000 SDR - beroende på orsaken till skadan och transportörens fel 
För förstörelse av, förlust av eller skada på handbagage: 2 250 SDR 
Förstörelse av, förlust av eller skada på fordon, inklusive bagage i eller på fordonet: 12 700 SDR - transportören är endast ansvarig för skada som orsakats av dennes fel 
Förstörelse av, förlust av eller skada på annat bagage än handbagage och fordon: 3 375 SDR 
Så kallade "värdesaker" ersätts inte enligt förordningarna. 
Gränserna för maximal ersättning enligt COTIF-konventionen och EU-förordning 1371/2007 är satta till: 
Dödsfall och personskada bland passagerare: 175 000 SDR 
Förlust av eller skada på egendom: 1.400 SDR 
Total eller partiell förlust av ett fordon: 8.000 SDR 
Skada på föremål som lämnats kvar i fordonet: 1 400 SDR - transportören är endast ansvarig för skador som orsakats på grund av deras fel 
När det gäller busstransporter följer begränsningarna för dödsfall eller personskada och förlust av eller skada på bagage av förordning 181/2011 av den 16 februari 2011 om passagerares rättigheter vid busstransport. 
Om transportörens ansvar inte begränsas av annan EU-lagstiftning eller internationella konventioner, begränsar arrangören sitt ansvar till tre gånger paketresans totala pris. 
 
15. JURISDIKTION OCH LAGVAL 
Om överenskommelse om krav på ersättning och/eller belopp etc. inte kan nås genom reklamation till Slopestar, kan resenären vända sig till Paketreseklagandenämnden, Røjelskær 11, 3 tr, 2840 Holte. 
Paketreseklagandenämndens webbplats är www.pakkerejseankenaevnet.dk. 
Slopestar är - till följd av sitt medlemskap i Danmarks Rejsebureau Forening - skyldigt att följa avgöranden från Paketreseklagenämnden, såvida inte föreningens styrelse medger undantag från detta krav på grund av att avgörandet ska prövas av dansk domstol, jfr föreningens stadgar. 
Alla tvister och meningsskiljaktigheter som kan uppstå eller uppstår i samband med upprättandet och/eller fullgörandet av ett visst avtal och som inte kan lösas mellan parterna ensamma eller av Paketreseklagandenämnden måste, om parterna vill ta upp ärendet, tas upp i de danska nationella domstolarna för slutligt beslut och kommer att regleras av dansk lag, om inte annat föreskrivs i Rfor. 1215/2012 och Romkonventionen från 1980. 
 
16. GARANTI I RESEGARANTIFONDEN 
I händelse av konkurs har Slopestar garanterat återbetalning av resenärens betalningar till: 
Rejsegarantifonden, Røjelskær 11, 3:e våningen, 2840 Holte. 
 
Slopestar har resegarantinummer 3351. 

Resevillkor är senast uppdaterat 16. augusti 2024