Ny på pisterne

I pisten

Pisternas svårighetsgrad

När du åker skidor i Alperna finns det fyra olika färger som beskriver pisternas svårighetsgrad, grön, blå, röd och svart. Man brukar säga att en röd pist i Italien är som en blå pist i Österrike. Detta beror också lite vem man frågar men en regel är att länderna inte är överens om vad som ligger bakom färgerna. Generellt brukar man katergorisera färgerna som nedan:

Grön pist: Ej brant backe, för nybörjare

Blå pist: Mindre lutning på backen, lite mer avancerad än nybörjare

Röd pist: Större lutning på backen, avancerade skidåkare

Svart pist: Stor lutning på backen, väldigt avancerade skidåkare

När man har åkt skidor ett tag kommer man snabbt lära sig skillnaderna mellan färgerna. Man lär sig också att färgerna inte alltid stämmer överens med fakta och vilka backar som passar en bäst. 

Typer av liftar

Som nybörjare måste du också bekanta dig med ett nytt transportmedel som ska dra/skjuta/lyfta dig till toppen av berget så att din semester kan börja. Dessa transportmedel kräver också lite övning. De kan vara lite oförlåtande i början, men du kommer snart att få ordning på det. De vanligaste liftarna är:

Knapplift: En rund platta som är kopplad till ett plaströr som placeras mellan benen där man sedan dras upp till toppen.

Ankarlift: Det är samma princip som ovanför med liften ser ut som en ankare. Här sitter du två och två med en person i varje "krok". 

Stollift: Denna version är förmodligen den mest bekväma av alla. Den finns med allt från 1 till 8 säten. Den kan vara tillverkad av trä eller mjuka lädersäten med snöskydd.

Kabinbana: Denna modell finns också i flera olika former och storlekar. Den kan ta allt från 10 till 100 personer åt gången och på vissa ställen ännu fler.

Sådan skal du opføre dig på pisterne

Hur ska du uppföra dig i pisten?

När man åker på skidsemester finns det vissa regler som måste följas. Detta är mycket viktigt för att alla ska kunna ha en säker och trevlig skidsemester. Genom att följa de regler som fastställts av Internationella skidförbundet kan man också minimera risken för skador och kollisioner i backen.

1. Respekt

Skidåkare/Snowboardåkare ska uppföra sig på ett sätt så att de inte utsätter andra för fara. 

2. Kontroll

En skidåkare/snowboardåkare ska åka med kontroll. Individen ska anpassa hastigheten och skidåkningen efter sin personliga nivå och i förhållande till sådant som terräng, snö, väder och trafik i pisten. 

3. Val av väg

En skidåkare/snowboardåkare som kommer bakifrån ska alltid välja en väg så att de inte utsätter framförvarande förare för fara.

4. Omkörning

En skidåkare/snowboardåkare får köra om den framförvarande föraren, förutsatt att hen lämnar tillräckligt utrymme för att den framförvarande föraren ska kunna göra någon rörelse.

5. Ingång, start och förflyttning uppför berget

En skidåkare eller snowboardåkare som kör in i en pist, startar efter att ha stannat i en pist eller rör sig uppför backen måste titta upp och ner i pisten för att försäkra sig om att de kan göra det utan att skada sig själva eller andra.

6. Att stanna

Om det inte är absolut nödvändigt får en skidåkare eller snowboardåkare inte stanna i pisten där den är smal eller sikten är dålig. Om du skulle trilla på en sådan plats ska du så snart som möjligt flytta dig bort från pisten.

7. Till fots

En skidåkare/snowboardåkare som tar sig upp för pisten till fots ska göra det i kanten av pisten. 

8. Skyltar och markeringar

En skidåkare/snowboardåkare ska respektera alla skyltar och markeringar.

9. Olyckor

Om en olycka inträffar i pisten är du skyldig att hjälpa till om nödvändigt.

10. Identifikation

I händelse av en olycka måste alla skid- eller snowboardåkare och vittnen, oavsett om de är ansvariga för olyckan eller inte, utbyta namn och adresser.

 

Medlem i Rejsegarantifonden nr 3351 och försäkrad enligt paketreselagen med utökad ansvarsförsäkring.